Cherbourg - La Coruna: Biskayen


blev der et vejrvindue klar til at vi kunne krydse den ”Berygtede Biskay Bugt”. Vi indrømmer, at det har været en spændende etape for os, da det er en udfordrende sejlads og at man kan være meget uheldigt med vejret, og som langturssejler skal Biskayen sådan helst “overstås”. Derudover skal man helst krydse Biskayen inden medio august, hvilket vi jo på ingen måde kunne overholde. Da der så viste sig et perfekt vejrvindue fra Cherbourg fra fredag d. 25/9, så var vi meget begesjstrede og var også friske på at hoppe udenom Brest, som ellers er oplagt.

Vi havde fire gode døgn med høj sol i dagtimerne og fuldmåne i nattetimerne. Vi havde blandet 7-13 m/s (vindstød op til 17 m/s) fra øst, så vi kunne sejle en god halvvind og agten for tværs til tider.  Bølgerne var dog enormt store og rullende – meget værre end Nordsøen, hvilket gjorde at Mai og jeg var lidt pressede til tider….

Mai slapper i cockpit - så går det godt
Mai slapper i cockpit – så går det godt

Det fungerer godt for Mai at ligge i cockpit når det er ”presset”. Både Mai og jeg  klarede den og satte stor pris på at komme i havn i La Coruna! Iris og Martin var ikke rigtig påvirkede på den front 🙂

Jeg havde tænkt mig at gøre sejladsen i nogle konkrete facts:

Antal dage undervejs: knap 4 døgn

Max hastighed: 10,5 knob (mega vildt for vores gamle dame!)

Motorsejlads: få timer mellem Cherbourg og ”pynten” inden Biskayen. Selve Biskayen er passeret udelukkende med sejl.

bølger lidt højt her - Kopi

Nedbør: 0 mm (we like :))

Antal bølger: UENDELIGT mange!!!!

Højde af bølger: 12 meter (føltes det som!) men de erfarne (aka. Martin og Iris) siger at det var ca. 3-4 meter høje bølger. Nogle gange forvandt horisonten i hvert fald kortvarigt kan jeg oplyse!!

Sightseeing på overfarten:

  • multiple delfiner danser omkring og under båden – det fornøjede os en del!
  • måneformørkelse kl. 03.15 samt ”månetillysning” kl. 05.15 mandag d. 28/9. Jeg havde nattevagten der, og havde ikke videre tænkt over at der ville komme måneformørkelse – vi havde kun fornemmet det lidt på tidevandstabellerne. Der var fuldmåne og hele havet var oplyst, så man kunne se alle fartøjer på lang afstand. Pludselig begynder en mørk ”hinde” at bevæge sig ind over månen og i løbet af en time er der bælgmørkt, og man kan nu kun fornemme en silhuet af månen bag storsejlet. En time efter fjerner denne ”hinde” sig igen ganske langsomt, og inden for 60 minutter har fuldmånen genoptaget sin funktion som projektør over bugten igen. En stor oplevelse.

    Måneformørkelse
    Måneformørkelse
  • Fiskeri: vi havde smidt linen ud i starten af sejladsen efter de engelske kanaløer, men vi fulgtes med det svenske ægtepar i båden Saharah, og de fik linen i skruen, så det fik vi ikke så meget fisk ud af… Da vi var tæt på den spanske nordkyst forsøgte vi os igen og smed linen ud igen, hvilket resulterede i fangst af en sort plasticpose

martin tror der er fisk! - Kopi

Martin tror der er bid!

fangst sort skraldesæk - Kopi

…. men så var det bare en plastikpose!

– og så synes vi ikke det var så sjovt at fiske mere!

  • Martins skønsang: Shubidua og De Gyldne Løver frit fra leveren 🙂
  • Iris og Mai der hækler samt strikker

tes styrer, iris hækler - Kopi

iris+mai hækler - Kopi

Forplejning på overfarten: tortillas, enebærgryde med kartoffelmos, koteletter med stuvet hvidkål samt kylling i karry. Det primære køkkenpersonale til søs er mig (jeg er rimelig frisk omkring aftensmadstid selvom jeg kan have det lidt mere stramt om morgenen) med køkkenhjælp fra Mai og Iris. Når vi er i havn er Mai køkkenchef som hovedregel 🙂

Terese laver koteletter og stuvet hvidkål
Terese laver koteletter og stuvet hvidkål

Kage på overfarten: banankage med chokolade og nødder samt nutella-glasur 🙂 fremstilet af Mai den sidste dag inden La Coruna, lækkert!

Mais lækre banankage
Mais lækre banankage

Opvask kunne i magsvejr foregå i cockpittet:

Martin og Mai vasker op
Martin og Mai vasker op

Antal hjemmelavede biskøjter fra Karen Nielsen konsumeret: 10 stk (og mums, de smager godt :))

Martin spiser biskøjt
Martin spiser biskøjt

Antal ”ofringer” til Kong Neptun: Terese én gang (5 timer efter afgang fra Cherbourg).

Vagtplan på overfarten: tre timers vagter med følgende teams: Mai&Iris, Martin&Terese. I løbet af sejladserne er Mai og jeg blevet mere erfarne og kunne faktisk godt tage nogle vagter selv (MEGET stort!!!), især fordi der til tider ikke var så meget trafik og ingen bøjer at støde ind iJ Derudover var der 4 km dybt, nogle steder ned til 400 meter, så man skulle også gøre sig umage for at gå på grund! … skipper har dog haft lidt svært ved at sove mere end 1,5 time ad gangen, og vågner ved enhver lyd, som kunne være tegn på at noget var ved at gå den skæve vej. Det bliver lidt bedre med tiden, mener vi alle sammen 🙂

Jollemama styrer
Jollemama styrer

Som noget nyt på dette stræk så havde vi vores vindror i brug for første gang! Et vindror er en automatpilot som kan styre sejl. Den bruger ingen strøm og er derfor smartere end den autopilot/selvstyrer, vi har for motor. Det tog lidt tid at justere den, men vi havde faktisk hurtigt fat på den. Iris synes den skulle hedde Hugo, men jeg har besluttet at navnet skal være Yrsa, og derfor hedder hun det nu:

Vores vindror Yrsa
Vores vindror Yrsa

Yrsa sidder på hækken bag redningsflåden og har en vindfane op i luften. Derudover stikker der en plastikfane ned i vandet, som bliver reguleret af vindfanen. Nærmere redegørelse for dens funktion kan fås af skipper 🙂

Antal itu-revne elementer på overfarten:

  • lazy-jack (”hylster” til storsejl) gået i stykker, så den har vi fået repareret her i La Coruna.
  • Et par skruer gået løs i apteringen i salonen.
  • Slidtage på genua ved pulpitten à vi prøver at finde en løsning, så den ikke bliver slidt yderligere.

Vi havde meget brug for vores slingregrej på turen!

slingregrej

Slingregrej er et stykke stof man kan tage op ude fra hynderne i begge sider i salonen, så det bliver en hel køje og bedst af det hele: man falder ikke ud, når båden krænger 🙂 Martins mor har syet det til os, dejligt! Mai sov i ”den bedste side” dvs. styrbord hvor båden var i læ på turen over Biskayen. Martin og jeg kunne på ingen måde klare at sove i vores forkahyt: alt hopper rundt og bølgerne er værst derude, derfor har vi køje i salonen når vi sejler natsejlads. Vi ligger i bagbord side med slingregrej. I havn genoptager vi vores egen kahyt i stævnen 🙂

Mai sover i styrbord side, Martin i bagbord side. Rod over det hele!
Mai sover i styrbord side, Martin i bagbord side. Rod over det hele!

Dejlig ordnet båd på ovenstående billede 🙂 Iris og jeg er vågne/sejler, Martin og Mai sover i salonen i hver sin side. Man sover allerbedst i salonen.

Det var rigtig hyggeligt at sejle med svenskerne fra Cherbourg. Vi snakkede med hinanden hver dag kl. 12.00 over VHF’en for at høre hvordan det gik mv. Vi er også kommet til den samme havn (den gamle havn) i La Coruna.

Saharah med tre sejl
Saharah med tre sejl

Vi var meget glade da vi nærmere os den spanske nordkyst fordi vi kunne skimte land! Det er virkelig rart,  når man ikke har set en bøje, et skib eller andet i flere dage! Vi havde en utrolig flot kystnær sejlads de sidste timer hen til La Coruna, hvor vi nød udsigten og solen til fulde:

skipperpar slapper på fordæk - Kopi
Skipperpar slapper på fordæk, mens Iris styrer
tes i kikkert godt - Kopi
Vi skimter land!

Vi nyder også det gode vejr på land: ca. 20-22 grader hver dag og høj sol, så vi kan få shorts og t-shirts frem, længe ventet! Vi har fået ordnet nogle småting på båden som var gået i stykker: Mai har været hejst op i masten for at fikse snorene til lazy-jacken:

Mai i masten
Mai i masten

Vi har også haft tid til at nyde den fine storby, der efter min mening er et sammensurium af storslåede bygninger med korintiske søjler, statuer og hele piv-tøjet fra 1700-1800 tallet og noget hurtigt opsat betonbyggeri fra 1970’erne. Meget usammenhængende når man går gennem byen, men det har vel også sin charme. Skal prøve at få taget et billede af det!

Martin, Iris og Mai i La Coruna
Martin, Iris og Mai i La Coruna

En legeplads skulle også besøges

På legeplads med de små ;P
På legeplads med de små ;P

De har virkelig god is, så der er vi ca. en gang om dagen siden vi ankom 🙂 Vi har også haft lidt tid til at dase og slappe af med boglæsning og vasketøj samt lufte alt vores sejlertøj og vaske båden fri for saltvand:

Mai læser på fordæk
Mai læser på fordæk

Mai og jeg sørger for al forplejning ombord samt indkøb og stuvning af dette i vores ældre gaster nævnte nummererede stuverum 🙂 For at gøre det overskueligt har vi nummeret alle dåser også fx hakkede tomater har nr. 5, så er det meget nemmere at kigge ned under ens seng og finde et 5-tal frem for en eller anden tekst på spansk eller fransk, plus at dåserne kan vende opad 🙂 når man har taget en dåse, krydser man af på opslagstavlen så vi hele tiden har styr på vores lager. Vi synes selv det fungerer ret godt!

Indkøb i Rendsborg, Kielerkanalen
Indkøb i Rendsborg, Kielerkanalen

Herunder- og over ser I billeder jeg har glemt at komme på fra Rendsborg i Kielerkanalen, hvor vi var på virkelig storindkøb. Der var nogle timers arbejde til Mai og jeg der. Vi fjernede alle hynder ud på dækket for at have overblik over rummene. Så får vi også trænet til den store stuvnings-øvelse på de canariske øer inden det går over Atlanten

mai og tes stuver i rendsborg - Kopi
… flere timer senere

Da vi ankom til La Coruna, havde vi hverken det spanske eller portugiske flag, hvilket er et uformelt krav, når man er gæstesejler i et andet land. Man har sit eget flag på hækken, og gæsteflag (altså flaget på det land man besøger) hejst op ved masten. Martin og jeg gik en tur i en lille sejler/dykkerbutik i nærheden, og fik endelig hejst det spanske flag:

Martin hejser det spanske flag
Martin hejser det spanske flag

Til sidst vil jeg lige vise et billede af vores flinke havneguide, som trisser rundt hver dag og ser om der er kommet nye både. Han hilser venligt på en, når han sejler forbi. Da jeg ikke kan så meget spansk, og han ikke engelsk, så baseres kommunikation med ham primært non-verbalt med fingerpeg og gestikulation:

Havnefogeden i La Coruna
Havnefogeden i La Coruna

Det var et langt indlæg denne gang, håber I klarer den 🙂 Nyeste melding er at vi drager videre sydpå, ca. 40 sømil, i morgen d. 2/10 kl. ca. 7.00 (ved højvande). Planen er at vi lægger os for svaj i en bugt og slapper lidt af der.

PS. Har lige lagt to videoer op på facebook også (den ene har jeg lovet tidligere)

Mange hilsener skribent-inden

tes ved pc - Kopi

3 tanker om “Cherbourg - La Coruna: Biskayen ”

  1. Wow – hvilken dejlig beretning. Det er så spændende at følge jer.
    God viderfart og god vind.
    KH Faster Lene

  2. Hej Martin & Terese.
    Rart at se i er nået godt dernedad uden de store problemer,det er jo lidt af en tur for det gode skib.

    Håber at det fortsat går jer godt.

    Mvh. Per Jensen bådmekaniker
    Sydsjællands Ship Service

  3. Hej Therese og Martin,
    Din mor har lige givet os adressen til jeres meget fine hjemmeside. Tillykke med at I er kommet til La Coruna i fin stil. Jeg har læst Carl Nielsens bog om sejladsen med Nordkaperen jorden rundt.De sejlede fra København til Madeira i eet stræk (bl.a. gennem minefelter). Bare for at sætte jer lidt på plads.
    Det er nu et fint eventyr I er på og skønt at se at I ikke allerede har kastet jer over de tre V’er.
    God vind!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


tre − 2 =