Cherbourg - Auras fødselsdag & moulles frites

De
næste par dage gik ellers også godt i Cherbourg havn. Vi har sovet længe og slappet lidt af, brugt tid på at studere vejrudsigter og spille kort og lave små-ting på båden samt gå små-ture i de smukke og charmerende gyder i Cherbourg.

Ved havnekontoret er der wifi-område (som i øvrigt fungerer meget ringe), og der faldt vi i snak med andre garvede sejlere. Den ene var bl.a. Roy, som har haft sin båd i 35 år, og som kunne aflæse vejrkort til fingerspidserne. Han var meget engageret, og vi fik i hvert fald to timers snak med ham:

Roy fortæller om bølger

19. september havde Aura et års fødselsdags, dvs. det var et år siden vi overtog hende i Marselisborg havn og det syntes vi skulle fejres.

Vi fik igen lækker morgenmad fra bageren:

Morgenfødselsdag

Mai var helt frisk på ideen med at fejre Aura yderligere, og gik i gang med et heldagsprojekt i form af hjemmelavede lagkagebunde, hjemmelavet kagecreme med fyld og det endte med den smukkeste lagkage med franske makroner af en art og mango i lagkagen. Mums siger jeg bare!

martin+mai laver kage - Kopi

Jeg spottede hurtigt at æggehviderne var i overskud fra kagecremen, så jeg baksede lige hviderne sammen med noget sukker, så vi også kunne få hjemmelavede marengs til. Jeg har åbenbart taget min el-pisker ud af båden, så jeg har kun hånddreven pisker med. (Martin igang med håndpisker på ovenstående foto)

Mais lagkage i tværsnit

Vi havde også danske flag med hjemmefra som blev hængt op i loftet, og vi sang også fødselsdagssang for Aura 🙂

Mais flotte lagkage samt marengs

Dette blev også dagen hvor jeg skulle have klippet hår. Jeg har længe gerne have det klippet en anelse, bare spidserne, og der var flere som meldte sig på banen til dette. For at finde at finde ud af hvem der skulle føre frisørsaksen, så spillede vi et kortspil dagen før. Det var Mogens som vandt spillet, og dermed retten til mit hår:

Terese bliver klippet

Iris var dog ikke helt tilfreds og overtog derfor saksen efter noget tid – typisk Iris 😉

Martin og jeg havde købt dinghy (gummibåd) hjemmefra som blev leveret én dag før vi sejlede fra Hundige havn. Det betyder at vi faktisk ikke har afprøvet den, og derfor synes vi at det var meget passende at tjekke den nu hvor vi havde tid. Det viste sig at være en kanon fin gummibåd med plads til os alle fem, nem at pakke op og i. Vi fik os en lille sejltur i havnen:

Dinghy bliver pakket ud
Sejltur i havnen

En af aftenerne var Mogens også i sit ekstra gavmilde hjørne og inviterede os alle sammen ud i byen til moulles frites. Vi blev alle nyskuret og tog pænt tøj på (jeg var i kjole sågar), og så tog vi ud i byen. Mai, Mogens, Iris og jeg bestilte moulles frites, men Martin er ikke synderligt begejstret for skaldyr eller prøve noget i den dur, så han bestilte en burger. Hverken Mai eller jeg havde prøvet moulles frites før, og var begge to meget begejstrede for retten:

Mulles frites i byen

Herefter fortsatte festlighederne på en af de lokale bar med ølsmagning fra et lokalt bryggeri. Derudover spillede vi pool, drengene mod pigerne, og begge hold vandt på skift. Det var en kanon god aften:

Vi spiller pool

Dagen efter vi var ankommet til Cherbourg ankom et svensk ægtepar også. Vi faldt lidt i snak med dem og det viser sig at de har sejlet over hele verden i rigtig mange år, og skulle samme vej som os mod Portugal over Biskayen. Vi inviterede dem på visit og de kom forbi til et glas boblevand, de havde medbragt og derefter sang vi nogle svenske viser og engelske sange fra sangbogen på keyboardet:

Svensk par på besøg

Mai og jeg havde været ude og løbe en lille tur i byen også, og jeg havde ikke nået i bad da de kom, så jeg har stadig løbetøjet på her på billedet!. Det svenske ægtepar, Rolf og Agneta, var gevaldig flinke og vi blev også inviteret over i deres båd et par dage efter.