Efter
mange ankeralarmer ved Sandvig Fiskerihavn tog vi videre i Bøgestrømmen for motor. Vi kom under den smukke Alexandrines bro ved Kalvehave, og fik en fin frokost ombord. Lidt mere solskin kom også frem denne søndag, og ligesom om lørdagen var havde vi hele “havbassinet” for os selv – der er ikke mange lystbåde, som havde lyst til en frisk efterårssejlads i 10-15 m/s, så der var ingen chancer for at træne vigepligter her!
Disse billeder fortæller meget præcist, hvordan lørdagssejladsen var.
Søndagens sejlads må var noget mere rolig end lørdagens, hvilket samtlige besætningsmedlemmer satte stor pris på.
Det viser følgende billeder:
Mogens bag rattet
Efter frokost søndag tjekkede vi vejrudsigten for det næste døgn, da vi ville have 17 timer til Kiel. Vi kunne se, at bølgerne ville blive 1-2 meter høje, og fortsat kraftig vind (15 m/s), så efter et fælles gastemøde besluttede vi at lægge til i Vordingborg havn for aftenen/natten og så tage videre senere. Da vi entrerede indsejlingen til Vordingborg Nordhavn, opdagede vi hvid røg fra udstødningen, hvilket gjorde at vi bestemt skulle i havn i dag! Denne opdagelse medførte 3½ dages ophold på Sydsjælland i Vordingborg.
Vi fandt hurtigt ud af, at vi var nødt til at få professionelle folk på, og mandag morgen kl. 7.30 fik vi fat på Sydsjællands Shipservice (heldigt at det ikke var en weekend, at dette problem opstod :)) De gik straks igang, og har undersøgt en masse på motoren. Vi fandt frem til at én toppakning skulle skiftes, og at topstykket og manifolden var super gode (de blev både trykprøvet og andet godt på bådmekanikers værksted). Det viste sig også, at der var søgræs i søvandsindtaget, så Martin fik lige en frisk dukkert i Vordingborg havn (ca. 15 grader varmt vand) med våddragt og snorkeludstyr, og fik fjernet den “beplantning”, vi havde pådraget os siden Hundige.
Agterkahytten, hvor Mogens og Iris holder til, blev forvandlet til permanent motorrum i to dage, hvilket betød at alle deres ting (derunder vådt sejlertøj) blev henvist til salonen, hvor de så også var nødt til at sove. Motoren var splittet i atomer – jeg har aldrig set så mange dimser og dutter på så få kvadratmeter, så vi blev hurtigt enige om, at motorrum forblev motorrum, indtil dette projekt var overstået!
Så vi kom lidt tættere på hinanden, men det er gået rigtig fint. Ved pakning af båden idag onsdag d. 9/9-15 kl. 15.15 passede det alle parter rigtig godt, at bådens samlede udstyr blev fordelt i tre rum igen fremfor to.
Vordingborg fik vi set lidt an, og vi nåede også en masse ting. Bl.a. alle de ting, som Martin og jeg ikke havde nået, inden vi to afsted. Vores søde gaster har været super aktive, så vi fik lavet følgende:
– målt hyndeunderlag op til samtlige hynder, så kondensen ikke ødelægger dem. Her ser I Iris og Mogens igang:
– skiftet ankertov. Det, som vi havde nu, var ikke så stærkt nok, så vi har købt et nyt med bly i.
– sat plexiglasplade i køleskabet, så vores mælk ikke fryser til is 🙂
– skiftet skøder på genua og storsejl.
– fået plads til reserveankeret i kistebænken
– Iris og Terese lavet regnskab for storindkøb i Danmark (Iris har tørret en masse varer, Terese har henkogt)
– ryddet op i skibsbibliotek
–
Mandag aften fik vi tid til at synge lidt fællessange, mens jeg spillede klaver til (juhu, så blev mit klaver også indviet allerede i dansk havn:))
//klaver//
Mogens har fået lidt snue, så kleenex er indkøbt og forhåbentlig er det snart ovre.
Nøj ha – sikke flittige og effektive I er, selv når I er i havn og blot skal ‘vente’ 🙂 Godt I fik fjernet den uhensigtsmæssige beplantning – det lød mere som ‘plak’ end ‘tandsten’ – så det var jo heldigt! 😉 God bedring til Mogens. Psst… næste gang må I uploade en video af gastesangerne i aktion 😀
Vi kan se at I idag söndag
13.9 er nästen paa höjde med Köln, saa vi vinker til jer herinde fra Köln – fortsat god rejse.
KH til jer alle 4 fra Faster Lene