Vi er afsted!

kom dagen endelig. Lørdag d. 5. september 2015 kl. 11.00. Afsted på langtur!

Den sidste uge op til har der været virkelig drøn på, vi har løbet rundt fra Herudes til Pilatus. For at visualisere det nærmere kan jeg fortælle at jeg bl.a. i lørdags, dvs. på afgangsdagen, stod i Biltema kl. 10.05 for at købe de dieseldunke, vi havde glemt at købe 🙂 Men jeg nåede det da inden afgang kl. 11.00!  Der er stadig nogle småting, som skal laves, men det har vi taget med, så vi kan lave det undervejs, fx hyndeunderlag på samtlige hynder, så der ikke samler sig for meget kondens.

De sidste af vores ting skulle også placeres hos mine forældre. Alt vores “ragelse” i mine forældres gildesal kan ses her:

20150904_102419.jpg vises

20150904_102409.jpg vises

Som I kan se blev der ikke tid til at rydde så meget op i det… Det må vi tage og se på, når vi kommer hjem igen om et år – den tid, den glæde.

Dagen før så der sådan ud på Hundige havns parkeringsplads 🙂

20150904_091549.jpg vises

Herunder kan I se hvad Iris har tørret til os. I alt 27 kg squash, hakket oksekød, bacon, løg, porrer, tomater og gulerødder. Vildt at det ikke fylder mere – det er virkelig rart når man skal pakke båd og have mad med til mange dage. Hvordan vi nærmere bruger de tørrede varer følger senere, når vi får det afprøvet:)

20150903_141224.jpg vises

Vi havde afskedsreception tirsdag d. 1. september, hvor familie, venner og gaster med familier mødte op for at beskue Aura en sidste gang samt sige farvel til os, det var rigtig hyggeligt! Vi havde god hjælp fra gasterne allerede her med bagning af kage, grill mv.

Om onsdagen satte vi nye fald på. Her ses Martin i bådsmandstolen og walkie-talkie, så Iris kunne kommunikere med ham på dæk, mens han hang oppe i masten.

20150903_142751.jpg vises

Min far Lars ses i baggrunden til at styre mastekranen.

I lørdags stod mange familiemedlemmer og venner og vinkede farvel til os, mange tak til jer alle for det! Vi krammede farvel og præcis kl. 11 spillede jeg en afskedssalut på tværfløjte, “Der er et yndigt land”,

og så slap vi fortøjningerne fra broen. To gummibåde fulgte med os til havneudsejlingen.

Besætningen på Aura består af Iris, Mogens, Martin og jeg, hvilket er et rigtig godt team. Iris har rigtig meget sejlererfaring, og underviser i ungdomsafdelingen i Hundige. Mogens har sejlet en del før i tiden og er frisk på at sejle med os til England. Der er god stemning ombord, og alle er med på at få løst de forefaldende opgaver, som måtte være. Nærmere beskrivelse af gasterne kommer snart/på et tidspunkt under “Crew”.

Vi kom godt derudaf gennem Køge og Fakse bugt i lørdags. Vi var alle sammen rimeligt oppe at køre, adrenalinen pumpede godt i vores årer, men efter frokost kunne vi alle slappe lidt mere af… Bortset fra vi havde 15 m/s, med tiltagende vindstød op til 20 m/s. Så det var en rimelig heftig start, hvor vi susede ned med 7,5 knob til indsejlingen ved Bøgestrømmen! Derudover regnede det en del, og vandet fra havet fandt også vej til cockpittet.

Vi skulle ligge for svaj ved Sandvig Fiskerihavn (Mern, Sydsjælland), hvor mine forældre har sommerhus lige ud til vandet. Havnen er for lille til at Aura kan ligge der nemlig. Vi ankom kl. 19.30 lørdag aften, og skulle til at have dejlig varm lasagne som Iris’ mand Mikkel havde lavet til os. Martin havde sat ankeralarm på, og den bimlede allerede med det samme (dvs. ankeret holdt ikke fast), så det tog et par timer inden det blev fikset. Ankeralarmen bimlede også kl. 4 om morgenen, så der burde vi op i totalmørke og lægge anker igen. Og vi forsøgte sågar med to ankre. Det lykkedes også. Martin og jeg blev hentet med jolle af min far Lars søndag morgen, og vi havde en hyggelig morgenmad i Sandvig på 1-1½ times tid med den nærmeste familie. Da vi blev sejlet tilbage til Aura passede det lige præcis med at ankeret havde revet sig løs igen. Det skyldes højst sandsynlig alt det søgræs, som er nede i Bøgestrømmen.  Vi kom videre afsted søndag formiddag.

Her bliver vi sejlet fra Sandvig havn ud til Aura.

En tanke om “Vi er afsted!”

1. Kære Terese og Martin
    Håber I er kommet godt videre uden flere problemer!
    Vi har haft en vidunderlig uge på Island og set Atlanterhavskysten vise tænder, så vi tænkte på jer og jeres færd.
    Samtidig endnu engang tak for gaven og jeres deltagelse i vores sølvbryllup
    Mange knus og ønsket om en god færd