Smuk solnedgang

Med blæs på til Bermuda!

På vej hjemad! Vi havde længe set på vejrudsigter ugen op til afgang til Bermuda, og vi fandt et godt vejrvindue d. 2. Maj 2016. Ellers skulle vi vente en uge til, og det var vi ikke rigtig interesserede i. Desuden regnede det mere eller mindre hele tiden på BVI (British Virgin Islands = de Britiske Jomfruøer), så vi kunne ikke snorkle alligevel. Apropos regn så snakkede vi med en canadisk båd, som har sejlet rundt i Caribien i fem år. De udtalte at 2016 havde været det mest regnfulde af de fem år, de havde været her. Både Martin og jeg synes også det har regnet en del i forhold til vores forventninger, men så er det i det mindste blevet bekræftet! De fem dage Christian var på BVI var der ikke en eneste solskinsdag, så han har solen i Caribien til gode!

Fra De Britiske Jomfruøer til Bermuda - 850 sømil
Fra De Britiske Jomfruøer til Bermuda – 850 sømil

Mandag d. 3. Maj 2016 fik vi gjort de sidste friske indkøb, lavet gryderet til de første to dage, pakket gummibåden sammen, imprægneret vores sejlerjakker som er blevet noget utætte (hvilket vi er noget skuffede over), fyldt vand og diesel og udklareret.

Frokost på søen
Frokost på søen

Kl. 14 tøffede vi afsted og satte sejl mod kurs 0. Vi startede med halvvind/foran for tværs men efter et døgn fik vi den ventede agtenfor tværs. Jeg havde fået søsygeplaster på fra starten af, og på andendagen fik Christian også et på. På de lange oceansejladser har jeg det altid lidt dårligt de første 1-2 døgn, derefter bliver det fint igen. Christian var mere eller mindre søsyg hele tiden, og opholder sig derfor i cockpittet eller i din køje. Ofringer har vi dog ikke haft noget af på denne tur… so far so good :)Esther er temmelig søstærk, og bliver ikke rigtig søsyg, så det er kanon.

Martin læser bog i vores "sø-køje" = køjen i salonen
Martin læser bog i vores “sø-køje” = køjen i salonen

Turen fra BVI til Bermuda kan inddeles i tre dele:
1) Tre døgn med sol og kanon vejr. Vi håndstyrede det første døgn for at få en føling med båden, derefter blev vores trofaste vindror Yrsa sat på. Fiskelinerne blev smidt ud, og første dag bed en Blue Marlin på krogen! Ja,den er god nok, men vi fik desværre ikke et foto af den! Martin og Christian havde bevidst sat en Blue Marlin-lure på i håb om at få en sådan krabat på krogen. Den var kæmpe stor, og vi kunne se det karakteristiske sværd, som Blue Marlin er kendt for. Den var virkelig arrig, og hoppede op og ned, og til sidst knækkede linen! Den sprang fortsat op og ned i vandet, selvom vi ikke længere havde den på krogen.  Herefter lavede drengene en tykkere line kombineret med et tov, så Blue Marlinen kan hives op på et spil, ligesom når et sejl hives ind…. indtil videre har der ikke været bid på denne konstruktion.

Christian ordner fiskeline
Christian ordner fiskeline

Dagen efter havde vi et mere traditionelt fiskeheld: en farvestrålende mahi mahi, som kunne brødføde os til aftensmad og frokost næste dag.

En fin mahi mahi
En fin mahi mahi

2) to døgn med konstant regn og koldfront. Det er sådanne døgn hvor man får bekræftet, at oceansejlads ikke altid er så idyllisk. Bølgerne var store og rullende, middelvinden var 20 m/s, og i to timer havde vi pust op til 37 m/s, så det var virkelig heftigt! Vores vindror styrer til gengæld rigtig godt, så det hjælper os meget alle sammen.

Bølgerne går højt foran os
Bølgerne går højt foran os

Det knager også meget nede om læ: alle mulige lyde fra bølgerne, som klasker ind på siden af båden, træet i apteringen (interiøret) giver sig og glas med havregryn står og gynger lidt frem og tilbage, selvom vi har skridsikkert underlag ved de fleste ting.

Terese styrer i 37 m/s
Terese styrer i 37 m/s

For at give en ide om hvor store bølgerne er, så har jeg taget to fotos af det samme erhvervsskib, som sejlede forbi. På det første kan I se hele skibet – her er det på bølgetoppen:

Skib på toppen af bølgen
Skib på toppen af bølgen

To sekunder efter kan man knap nok se styrehuset til højre i billedet – her ligger skibet i en bølgedal:

Hvor er skibet nu???
Hvor er skibet nu???

3) Det sidste døgn havde vi sol igen, og vi susede derudaf. Det blev dog også nogle timer for motor, hvor vinden skiftede retning hele tiden. Det betyder meget, at solen skinner en gang i mellem, så vi kan få tørret tøj og luftet båden, da den bliver meget fugtig.

Christian i sit sheik-look - T-shirt på hovedet for at skygge for den hårde sol.
Christian i sit sheik-look – T-shirt på hovedet for at skygge for den hårde sol.

Generelt var turen til Bermuda den mest rullende og dermed ubehagelige tur vi har haft. Vi har fået forståelse for hvad andre sejlere mener med “konstant rullende” sejlads, som de fleste havde på Atlanten fra Kanarieøerne til Caribien, hvor vi slap fri. Du er nødt til at bruge to hænder til at holde dig fast i salonen, og være to personer om madlavningen. Opvaskebaljen kan kun fyldes med 1/3 vand, ellers løb det ud af den pga. Hældningen!

Terese bager boller - bemærk skridsikker underlag under skålen.
Terese bager boller – bemærk skridsikker underlag under skålen.

Det er også nærmest et fast ritual, at kaffen vælter et par gange, inden det lykkes. Tålmod er en dyd – kaffebrygning tager hurtigt 20-30 minutter på søen, men vi skal jo heller ikke nå noget:

Kaffen vælter.... fast ritual
Kaffen vælter…. fast ritual

Esther havde fødselsdag 6/6, og det blev fejret med fødselsdagssang med og uden klaver, oppyntning med flag, en lille gave og selvfølgelig en selvvagt fødselsdagskage, som er blevet tradition her på Aura. Esther havde valgt gulerodskage med ostecremeglasur, mums :) for at give en ide om hvor mange kræfter der er i båden, så fløj kagen ud af ovnen, da en kæmpe bølge ramte båden fra siden! Heldigvis vsr kagen næsten færdigbagt, så vi slap for at skulle fjerne kagedej fra dørk og hynder i denne omgang :)

?
Fødselsdagsbarnet med redningsvest og flag

Ellers byder oceansejlads på mange spændende fænomener. Bl.a. at det er ultrastjerneklart, fordi lysforureningen er lig nul, så små som store stjerner er meget tydelige (medmindre det er overskyet). Mælkevejen snor sig over himlen som et bredt hvidt bælte, og du kan følge stjernetegnet Orion på din nattevagt. Karlsvognen vender på hovedet i forhold til en stjernehimmel hjemme i Danmark. Luften er utrolig frisk og ren, og vi tænker om det måske er det sted, man får det aller reneste oxygen i lungerne??

Esther tager en lur på dækket - MED sikkerhedsline
Esther tager en lur på dækket – MED sikkerhedsline

Selvom turen kun varede 6 dage, kunne vi allerede mærke at det blev lidt køligere og at solen går senere ned. I Caribien går solen ned ca. kl. 18 og det tager et kvarter, så er der bælgmørkt. Tæt på Bermuda tog solnedgangen faktisk hen ad 45 minutter, og det er en fryd at se! Og et tegn på at vi er på vej hjem :) De lange lyse nætter er uden tvivl vores destination nord på :)

Smuk solnedgang
Smuk solnedgang

Af en eller anden grund ville vores satellittelefon ikke sende mail eller SMS, så derfor kunne vi ikke sende vores lovede dagsrapporter hjem. Vi havde ellers tjekket det hele igennem på land på BVI, sendt prøvemail mv., men nu ville det altså ikke. Heldigvis kunne vi stadig ringe, så vi ringede til min far for at viderebringe budskabet om at vi ikke kunne skrive hjem. Derudover fik vi ham også til at tjekke en vejrudsigt for os, for gribfiler (vejrfiler) kunne vi heller ikke få ned. Fremover holdt vi øje med de store erhvervsskibe og kaldte dem op på VHF’en, så vi kunne få vejrdata af dem. De var heldigvis flinke til at overlevere de nyeste vejrudsigter til os. En af dagene ringede vi også til Bermuda Radio for vejrdata. Vi har fået fisket det nu, så vi burde kunne skrive hjem når vi sejler til Azorerne :)

Martin ringer over satelittelefonen
Martin ringer over satelittelefonen

Søndag d. 8. Maj 2016 begyndte vi at nærme os Bermuda meget kraftigt, og vi håbede at kunne anduve inden solen gik ned, ellers var vi nødt til at vente hele natten, da indsejlingen er meget svær pga talrige rev rundt om. 30 sømil før kaldte vi op på VHF’en til Bermuda radio, hvor vi skulle have en præ-clearance inden vi kunne komme til landet. Vi skulle give oplysninger fra vores bådpapirer, satellittelefon, redningsflåde mv. Normalt plejer vi først at skulle give disse oplysninger, når vi står på immigrationskontoret, men vi ser det som en ekstra sikkerhedsforanstaltning.

Esther klimter på key-board i salonen
Esther klimter på key-board i salonen

“Land i sigte!” råbte Christian ca. 18 sømil fra Bermuda, og vi kiggede alle op og så en lille flad pandekage til bagbord side. Det var høj sol, og det så ud til at vi kunne nå det inden solnedgang….. yes!!!!! Vi fandt Q-flaget frem, og gjorde klar til indklarering.

Vi sætter det gule Q-flag på
Vi sætter det gule Q-flag på

Vores iver blev dog kortvarigt afbrudt, da Bermuda Radio efter en halv time kaldte os op over VHF-en. De spurgte om vi havde noget i mod at have en 36 fods sejlbåd “Zen Again” på slæb ind til havnekontoret, da motoren på båden var i stykker. Vi ville selvfølgelig gerne hjælpe, og synes det var en spændende opgave at skulle være lodsbåd! Det var lidt pudsigt, for Martin havde natten forinden drømt om, at vi skulle have en båd på slæb, så han havde allerede en løsning klar til hvordan vi skulle få dem bundet bagpå:

Tovværk i hver side på Aura, og så mange meter bag ud til Zen Again
Tovværk i hver side på Aura, og så mange meter bag ud til Zen Again

På vej ind til St. George. Vi var lidt spændte på hvor hurtigt vi kunne sejle med en båd bagpå, som er ligeså stor som Aura, men vi kunne faktisk godt tøffe 4 knob for motor ind.

Aura som lodsbåd:

Indsejling til St. George med Zen Again på slæb
Indsejling til St. George med Zen Again på slæb

Vi tog båden på slæb igennem den lange og lidt svære indsejling til St. George. Det er rigtig mange rev omkring Bermuda, så det er ikke et sted man går ind i mørke. Vi kunne få dem ind på ankerbugten, de smed anker, og det sad i første huk. Derefter smed vi vores eget anker, og vi var endelig fremme. Martin, Christian og Esther tog på bar og fejrede vores fartrekord med en øl.

Indsejling til St. George - næste ligesom skærgård
Indsejling til St. George – næste ligesom skærgård

850 sømil på 6 dage og 3 timer – Aura rocks!

En tanke om "Med blæs på til Bermuda!"

  1. Det lyder som en rigtig spændende tur! Dejligt at læse om nogle af jeres oplevelser på det store Atlanterhav.
    Vi ønsker jer fortsat god vind!
    Mange hilsener fra Mogens og Ulla. (C’s forældre).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *