Bermuda - en smuk ø midt i Atlanterhavet

Vi
nåede lige at komme ind til St. George, Bermuda, inden solen gik ned søndag d. 8. Maj 2016 og ovenikøbet med en båd på slæb: “Zen Again.”

Mandagen gik med at sove længe, Christian og Esther var ude at løbe tur, og jeg tog en svømmetur i ankerbugten. Uha, vandet er noget koldere her end i Caribien. Man får i hvert fald fornemmelsen
af friskhed, når man kaster sig over rælingen! Resten af dagen gik med internet, skype på pubben The White Horse oppe i byen.

Vi havde lidt småting, som skulle fikses på båden, så det gjorde vi tirsdag. Bl.a. få tørret alt tøj og sengetøj, vasket tøj, der var et par bitte små flænger i storsejlet som vi lappede, ordnet lidt skøder. Motorrummet skulle også rengøres, så det fik jeg æren af at gøre:

Skipperkonen i motorrummet!

Generelt kunne man se i ankerbugten at alle var i gang med at lave et eller andet på deres både, da alle skal sejle lange strækninger til næste destination (USA eller Azorerne). Det er meget hyggeligt, når alle er lidt i gang med noget.

Vi måtte også hjælpe en italiensk båd ind til havnen om tirsdagen, da deres motor også var i stykker. Den klarede Christian, og hjalp dem ind ved at skubbe bagpå med vores dinghy. Det lykkedes faktisk, selvom vi kun har 2,5 hK på vores motor.

esther
Esther fikser storsejl

Onsdag brugte vi på lidt sightseeing i St. George, som var Bermudas hovedstad i 200 år indtil start 1800, hvorefter Hamilton fik den titel. Spændende nok har Bermuda været selvstændigt siden 1610, og har stadig stærke forbindelser til sin gamle koloniherre England. I modsætning til de Caribiske øer har der ikke været kamp om Bermuda, hvilket nok skyldes de store arealer .. En spanier ved navn Bermudaz opdagede øen, herefter har den været engelsk udelukkende. Øen er meget veludviklet og civiliseret, fx findes en busplan med tider, skraldespande på gaderne, og meget pænt og ordnet over det hele. Befolkningen er nogle af de sødeste vi har mødt, og man hilser på alle i gadebilledet med “How do you do?”.

fint hus
Et af de fredede huse i St. George

St. George er meget charmerende og utrolig velholdt. Det meste af byen er under UNESCO, og flere af bygningerne er privatboliger. Første fredag i december åbnes alle disse private hjem, og interesserede kan komme ind og se boligerne.

Smuk gade i historiske St. George

Alle tagene er hvide, og lignernærmest små trappetrin. Det er kalkstenstage men vandafvisende maling, og fungerer som regnvandsopsamling. Øen har ingen floder eller andre kilder til drikkevand, hvorfor regnvandet er yderst vigtigt.

tage
Bemærk de hvide tage er små fodtrin = afløb for regnvand

Rådhuset i St. George er så fint, og stolene indeni er bygget af bermudiansk cedertræ.

Martin foran rådhuset i St. George

Slaver førte englænderne også til Bermuda, og opdelingen mellem “de sorte og hvide” ses tydeligt på kirkegården:

gravsted
Det mørke skilt til højre fortæller, at du nu træder ind på slavernes gravplads

Der var også lavet en kopi af det engelske skib, som sejlede til Bermuda i sin tid med henblik på kolonisering i South Carolina i USA i 1600-tallet. Her fik vi en klar fornemmelse for, hvor tæt folk har boet på sådan et skib, og at forholdene var ret kummerlige.

martin og skib
Skipper Martin på et lidt større skib end Aura

Om eftermiddagen tøffede vi til Hamilton med Aura, ca. 3,5 time for motor. Rundt om Bermuda ligger der imponerende mange rev, og arealet af disse er meget større end selve øen, så det er vigtigt at følge den nøje indtegnede sejlrende nord om øen.

Vi kastede anker tæt ved Yachtklubben, hvor vi også mødte Bellona (de Fire Friske Fynske Fyre fra Kerteminde), og inviterede dem over til after-sundowners på Aura. Rigtig hyggeligt at snakke med andre sejlere, som vi møder igen og igen 🙂

bellona
Bellona-drengene

Vi prøvede at slukke tørsten, men det er altid en udfordring sammen med Bellona-drengene ;p vi hyggede til kl. 3 om natten med “bellona-drikken” aka sommergløgg (halv cola/halv rødvin og en appelsinskive).

Efter Bellonas visit....
Efter Bellonas visit….

I Yachtklubben kunne vi få rigtig stærkt og hurtigt internet, så der brugte vi og Bellona en del timer. Servietterne, som ses på alle bordene, fortæller meget om, hvor stærk traditionen er for sejlads i Hamilton:

yacht klubben

Derudover kunne man også gå ind i det fine “herreværelse”, som jeg vil kalde det, hvor pokaler fra kapsejlads prydede de mørke mahogni-møbler. Vi har ikke set sådanne yacht-klubber i Danmark i hvert fald (foto venter).

Næste dag havde Esther og Christian taget løbeskoene på igen, og imens gik Martin og jeg en tur rundt i Hamilton. Det er helt tydeligt, at Hamilton er en storby bl.a. store veje, utallige banker hvor du kan lave en offshore-konto, og generelt mange malls og magasiner Hyggelige kaffebarer, trimmede parker med pavilloner, og folk i businesstøj ses i gadebilledet.

town hall
Krid-hvidt rådhus i Hamilton

Martin og jeg var oppe og se senatet, den storslåede neo-gotiske domkirke og tiltalende parker:

katedral
Domkirken i Hamilton

Klimaet er ret lækkert her på Bermuda, og så godt at man faktisk kan gå i sandaler/klip-klapper året rundt. Alligevel er der en stærk tradition for, at mændene går med høje knæ-strømper og gerne farverige shorts! Det giver en ekstra dimension i gadebilledet:

strømper
Bemærk de høje knæstrømper!

Om eftermiddagen tog Christian, Martin og jeg bussen til de berømte Crystal Caves. Busturen var smuk i sig selv, da vi kunne nyde både havet og de smukke grønne farver.

cave4
Crystal Caves

Crystal Caves er drypstenshuler, som to drenge fandt ved et tilfælde, da de spillede bold i deres forældres baghave. Bolden faldt ned i et hul, så de kravlede ned, og opdagede disse imponerende kalkstensaflejringer:

cave3
Naturen er underfuld

Det tager mange tusinde år at danne disse “krystaller”, hvor man går på flydebroer henover vandet for at betragte dem.

På nedenstående billede regner man med, at de to tapper midt i fotoet vil nå hinanden om ca. 100 år! Dvs. det er en meget langsommelig proces! Bermuda er en kalkstensø, og ikke en vulkanø, som de fleste andre Atlanterhavsøer er.

caves flot
Dybblå vand i grotten. Vokser de to “krystaller” sammen?

Efter en rundtur i de imponerende grotter fik vi en is på Bermudas ældste is-hus lige i nærheden:

vi spiser is
Isspisning på det ældste ishus på Bermuda

Jeg måtte desværre sygelægge mig syg en lille uges tid. Om fredagen tog vi til en læge i Hamilton, da jeg havde meget kraftige mavesmerter og utilpashed. Det viste sig at jeg havde betændelse i mavesækken, og senere fandt vi ud af at der også var tale om en lille urinvejsinfektion. Vi udsatte vores afgangsdag til onsdag, men jeg var stadig ikke på dupperne, så vi ventede til søndag d. 22. Maj, hvor det også passede med et vejrvindue. Der er ca. Et vejrvindue hver fjerde dag.

is
Esther og Christian spiser is i St. George

Det var ret presset for os alle fire ikke at vide hvornår vi skulle afsted, og kortvarigt overvejede vi også om jeg skulle flyve hjem, og lade båden sejle videre for ikke at blive yderligere forsinkede. Heldigvis blev jeg bedre igen, og vi kunne tage afsted fuldtalligt. Tak til vores gaster for tålmodighed og forståelse, mens denne uge stod på.

Esther og Christian var flittige med løbeskoene, og løb nogle smukke ture i omegnen i både Hamilton og St. George. Tirsdag d. 17. Maj sejlede vi fra Hamilton til St. George igen. Der er en lang indsejling og indsø til Hamilton, og pludselig så vi en kæmpe katamaran-lignende båd nogle sømil foran os. Jeg stod ved roret og sagde : “Wow, den sejler godt nok stærkt. Ved I hvad det er?”. Alle kiggede sig om, at drengene hoppede og sprang: “Argh, det er Amaricas Cup-både!!!! Vildt!!!”. Americas Cup er sejlerverdenes svar på Formel 1, og er en kapsejlads som har en lang historie bag sig.

americas cup1
Americas Cup-både, som sejler 38 knob!
Americas Cup-båd

Årsagen til at mange (især mandlige) sejlere er så fascineret af cuppen er, at bådene er “højteknologiske racer-maskiner”, som Martin udtaler med et imponeret smil. Med lethed og snilde sejler disse racerbåde 38 knob i 7-8 m/s!!! Vi var så heldige at se bådene virkelig tæt på:

Helt tæt på de store drenge!

Esther og jeg synes dog at Martins og Christians fascination inkl. hoppen og dansen var lige så spændende at iagttage som selve bådene 🙂

Terese og Esther ved kirkeruin

I St. George mødte vi to andre danske både igen, nemlig Sif og Idun, som ville sejle videre onsdag morgen. Martin og Christian var med til det skippermøde, som Sif og Idun holdt sammen – det er meget rart at kunne diskutere vejrudsigterne med andre, da Nordatlanten er lidt udfordrende.

I St. George gik vi også smukke ture i nærområdet, hvor vi så det betagende Fort St. Cathrine.

Esther, Terese, Martin og Christian ved fortet

Hvide sandstrande, glasklart vand og klipper i forskellige dimensioner byder Bermuda også på. Vi badede også en af dagene, ikke mindst for at benytte ferskvandsbadet der hører sig til på de offentlige strande.

Bermuda kan også være med på de flotte sandstrande

Lørdag d. 21. Maj 2016 begyndte vi at gøre klar til oceansejlads igen. Storindkøb med masser af grøntsager og frugt, afskylning af disse og stuve op i det store frugtnet. Få skrevet blog færdig, skypet, downloadet en masse podcast og musik.

Klippeformationer og masser af farver nær St. George

Søndag d. 22. Maj 2016 blev det endelig afgangsdagen. Vi tankede vand og diesel, og udklarerede os hos customs. 14-17 dage på Nordatlanten ventede forude. Goodbye Bermuda – next stop Europa.

En tanke om “Bermuda - en smuk ø midt i Atlanterhavet”

1. Kære Terese og Martin,
    hvor er det dejligt, at du blev rask til at tage med mod Europa. Det var sikkert en lettelse for alle.
    Vi har nu hørt, at I er vel ankommet til Azorne og glæder os til at høre nyt fra jeres eventyr.
    Tak for denne fine beretning, som giver en dejligt indtryk af alle jeres oplevelser.
    Rigtig god tur mod norden.