Lavtryk i Bayona

Samme
aften som vi ankom gik vi op i Bayona by (lørdag d. 3/10). Med den belysning som var i gaderne følte vi nærmest at vi var med i en film, fordi husene lignede kulisser. Temperaturen var passende: lange bukser med sandaler var muligt, og man kunne sidde udenfor og hygge sig. Vi fandt hurtigt gaden, hvor både turister og de lokale holdt til: der var prop fyldt både ude og inde på alle restauranter/barer. Vi var der ca. ved 22-tiden og var hurtigt enige om, at en mojito måtte være på sin plads:

Mojito i Bayona

Vi fik en drink til og gik lidt videre og fandt en Irish Pub. På det tidspunkt har det været omkring midnat og der var flere som stadig sad, og var midt i hovedretten. Lidt sent synes vi. Men sådan har det generelt været med ”siesta”, hvor man kan blive skuffet ved at dukke op i sejlbutik mellem 13 og 17. Til gengæld har de åbent til kl. 21!

En anden ting vi synes var meget specielt var, at hele familien var med på bar. De små børn i klapvogne eller hvis de kunne gå så legede de i den ende af baren, mens forældrene trippede til en øl, bedstemødrene var også med, og vi overvejede om det var en almen familieudflugt at tage i byen på den måde??

Terese ved borgen med havnen i baggrunden

Priserne i Spanien kan vi også godt lide. Kr. 30 for en lækker mojito. 10 kr. for en caffe latte. We like 🙂 Ligeså med indkøbene i supermarkeder, hvor man får betjening til både afvejning af grøntsager, kød og fisk. Utrolig flot udvalg af varer generelt. Hvis man ønsker hakket oksekød, står man i kø hos slagterafdelingen, peger på det stykke kød man ønsker, hvorefter det bliver friskhakket til dig, pakket ind og vejet. Værsågod!

Martin på borgmuren

Generelt er spanierne et meget flinkt folkefærd – altid smilende og hjælpsomme, selvom vi ikke kan spansk og de ikke engelsk J De er også meget ydmyge, og vil gerne hjæpe (her prøver franskmændene at undvige ens forespørgsel, hvis den ikke er på franskl!)

Vi var MEGET glade for at være gået i havn, da det viste sig at blæse virkelig meget i havnen.   Iris har lavet et lille indslag om en af dagene i havnen (jeg beskriver nogle af emnerne igen senere i indlægget):

Så er vi kommet til vores første rigtige lavtryk … I havnen.

Vi vågner til regnen som prasler ned på dækket. Vind generatoren synger på fuld kraft og det piver og klaprer i rigget. Et halv-vågnen crewmedlem tænder for instrumenterne: 29 m/s i stødene… Og kravler tilbage i soveposen.

Kl 12: et sulten crewmedlem sætter kaffe over og tører trappen ved nedgangen. Kaffeduften inspirer de andre til at møde i salonen. Regnen og blæsten forsætter. Det er umuligt at åbne en luge for udluftningen… det er ellers tiltrængt med den høje luftighed om læ. Internettet virker heller ikke … Og man vil blive blæst af kajen, hvis man prøvede at komme på land. Vi er fanget om læ. Der bliver lavet status over videobeholdningen … Der findes mange gode bud fra Martins eksterne dardisk og valget falder på ”The Butler”. Alle rykker ud i salonen med dynerne, Martin gør klar til ”hjemmebio” (eller ”bådbio”) med højtaler og lysafskærmning for vinduerne. Mai rører en dej til eftermiddagsboller.

Kl. 15: opholdsvejr! Vi går en runde over ydermurene af den middelalderborg, som havnen ligger ved: dejligt med frisk luft om ørene, mens man ser de truende skyer kravle over bjergene.

Borgen ved havnen

Kl. 17: tid til eftermiddagslur, mens vinden og regnen kæmper om kap med 2 forliner, en agterline, et for- og agterspring ved styrbord samt en mooring som agterline til bagbord.

Kl. 20: det regner kun lidt og brusebadet kalder.

Kl. 21: tid til at overveje aftensmad (vi har tilpasset os de lokale spisetider!). Fuld sejlertøj over den lårkorte kjole og de fine sandaler i rygsækken: Iris giver en forsinket fødselsdagmiddag på en restaurant med masser af forskellige tapas. Mai og Terese har hurtig fanget ‘hemmeligheden’ i de forskellige retter og lover ‘gensynsglæde’ med retterne. Bare så godt vi har 2 kompetente kokke om bord!!! Baren overfor, med god musik og dejlige cocktails lukker kl. 3.

Tre danske damer med drinks
Fødselsdagsbarnet med fadøl og hat

Alle hopper i regntøjet igen og der skal siges kodeordet ved middelalderborgens telefonanlæg for at komme ind i marinaen. Kodeordet var rigtigt og portneren vågn:)
… I morgen kommer næste lavtryk … I hvert fald om læ 🙂 “

Godt vejr i et par timer gav os mulighed for at se byen fra borgen af

Som Iris skriver, havde hun inviteret os ud i anledning af hendes fødselsdag. Iris havde købt ny kjole til lejligheden i La Coruna, og den skulle selvfølgelig luftes!! Det regnede stadig rigtig meget, og vi overvejede meget om vi skulle droppe det, nu hvor vi ville blive gennemblødte. Men så tog vi teten op – på med alt sejlertøjet og gummi-røjser! Man kan vist roligt sige at vi vækkede opsigt i ”Jomfru Ane-gade” i Bayona med vores ”Team Red” sammenlignet med de andre festklædte gæster med stiletter og lette overfrakker:

Team Red Sailors

Vi fik et lækkert måltid med forskellige tapas og hvidvin til – vi nød det til fulde!

Vi skåler på tapas-restaurant

Derefter inviterede Iris på en drink på ”Irish Pub” lige overfor. Vi smagte mange forskellige slags drinks (til gode priser), og selvom der ikke var dansegulv, så kunne Martin og jeg ikke dy os for en lille sving-om til Billie Jean og Grease-numrene. Senere kom Iris og Mai også med og svingede hofterne:

Iris og Martin danser

Det endte faktisk med, at vi fire lukkede pubben kl. 03 natten til tirsdag!! Fire krus med barens logo fik vi med hjem (måske fordi vi lukkede baren?!) Det viste sig også, at det var godt at vi tre piger ledsagede Martin, da der var en gut, som havde set sig lidt varm på Martin og sendte luftkys hele aftenen igennem. Det synes vi var meget morsomt 🙂

Martin på bådbroen

Vores besøg i Bayona bar meget præg af regnvejr med afslapning på båden til følge, som I kan se. Vi fik set os lidt omkring og læst lidt om byens historie og den gamle borg, besøg af bådbutik for indkøb af diverse småting. Da vi fik vores snit til at tage videre sydpå, handlede vi godt ind ca. tre dages sejlads, som det ville tage til Lissabon.

Både ved havne ligger for anker