Zeebrugge og Brugge

Vi
lagde til Zeebrugge kl. ca. 16 i går mandag d. 14. september. Det sidste døgn på Nordsøen havde der været mange og rullende bølger, som gjorde at vi var lidt trætte i krop og hoved. Martin og jeg sover i forkahytten, hvilket til sidst var helt umuligt, da vores ene hynde simpelthen “fløj” ud til den ene side af kahytten, da båden lagde sig så meget ned!

Efter at alle havde fået et dejligt varmt bad igår spiste vi dejlige tortillas med resterne fra chili con carne i Aura, derefter gik den til “The Sailor” i Zeebrugge, hvor vi alle kunne komme på internet, samt drikke et glas kold øl. Når vi sejler, har vi non-alkohol politik.

Vi sov længe tirsdag, og spiste dejlig morgenbrød, som Mogens og Iris havde hentet fra det lokale supermarked (bageren har åbenbart lukket om tirsdagen). Vi nød morgenbrødet til fulde! Vi har fået müsli de fleste dage indtil nu, hvilket især Iris ikke betragter som rigtig morgenmad, så det faldt i særdeles god jord hos vores tyske gast 🙂

Zeebrugge er ikke den smukkeste havneby vi kommer til at se (håber vi i hvert fald!), til gengæld ligger vi på en helt ny bro på havnen, som er så ny, at der ikke er bygget noget havnekontor endnu. Der er heller ikke wifi, og vi må være lidt uden for sæsonen, for der er heller ikke så mange sejlbåde.

Efter morgenmaden tog vi en fælles beslutning om at drage ind til Brugge for lidt sight-seeing. Vi tog med “trammen”, som Iris kalder den samt bus. Trods regnvejr fik vi set den meget idylliske by Brugge an. Rigtig mange chokoladebutikker over det hele, og noget turistet.

gode chokobutik

Vi slentrede lidt rundt, var i den smukke katedral, hvor der var kunstudstilling af en kinesisk kunster foran.

katedral
Fra venstre: Mai, Mogens, Martin og Iris

og spiste mad på en cafe nær den store markedsplads.

tes bro

Brugge minder lidt om Venedig, da der er så mange kanaler gennem byen, meget idyllisk. Mange smukke gyder og små parker, hvor man kan kigge ned på kanalerne.

Det regnede det meste af dagen, så selv turisterne i kanalrundfarten måtte ty til parablyerne.

venedig parablyer

Alle bygninger er meget velholdte (vi tænkte på om de måske er fredet?). Mai og mig på hjørnet af markedspladsen:

tes+mai markedsplads god

Hen på aftenen smuttede vi til Zeebrugge, hvor de garvede sejlere (Martin, Iris og Mogens) gik igang med at planlægge ruten for vores videre færd herunder tjekke vejrudsigter, tidevandstabeller, mens Mai og jeg tog os af vasketøjet på nærmeste vaskeri samt skriveri på bloggen.

20150914_203828
Mogens og Martin ved tidevandstabeller

Jeg har lige fået opdatering fra walkie-talkien her på cafeen “The Sailor”, og har fået af vide at der er afgang fra Zeebrugge i nat kl. 04.00 mod Calais. Det skulle være en 12-15 timers sejlads. Så er I informeret så længe, og vi må se hvornår det næste blogindlæg bliver klar:)

3 tanker om “Zeebrugge og Brugge”

1. Hvor synd at I skulle se Brugge i regnvejr, det er en smuk by.
    Men I er jo vant til vand……
    Rigtig god viderefart

2. Det er rigtigt hyggeligt at følge jer gennem den Engelske kanal og videre sydpå. Vi venter allerede spændt på den næste rapport.
    Må vinden være med jer og bølgerne små. _/)

3. Kære Aura-crew. Det har været 2,5 fantastisk uge. Så søde mennesker. Så mange forskelige oplevelser. Meget kontrastfuldt fra hårde døgn på søen til at lege turist i Brugge, Calais og Cherbourg. Fedt at have stået bag roret en kulsort nat og svævet ud i intetheden. Fantastisk at have sunget så mange sange til Tereses musik. Fedt at have fungeret som gruppe. Håber, i snart slipper omkring hjørnet ved Brest og videre ud i oplevelserne. Jeg ved, i passer godt på jer selv. Jeg er helt tryg.