17 dage på Atlanten - del I

Vores
tur over Atlanten fra Mindelo, Cap Verde til Bridgetown, Barbados varede i alt 17 dage fra den 2.-19. december 2015. I alt sejlede vi 2009 sømil “over dammen”, som det så fint kaldes i langturssejlerverdenen.

Ruten over Atlanten
Ruten over Atlanten: La Gomera – Cap Verde – Barbados

Så kom vi endelig til afrejsedagen, som blev starten på 2,5 uges sejlads på bølgen blå over Atlanterhavet i det gode skib Aura.

Vi havde travlt med de sidste gøremål på selve dagen. Vi var på det lokale marked for at købe frugt og grønt: generelt er udvalget på Cap Verde ikke som vi har set på de kanariske øer, men vi forsynede os med grøn peber, appelsiner, æbler, bananer, løg og hvidløg. Vi købte tomaterne grønne, for så kunne de ligge og modne i vores frugtnet under vindmøllen.

Terese og Martin med Mindelo i baggrunden

Derudover skulle vi have gjort båden klar til søen igen, herunder “søsikre” alle vores ejendele, så de ikke vælter, fjerne landstrøm, og lave mad til om aftenen. Jeg brugte også de sidste timer på at skrive blogindlæg, så der var lidt “guf” til jer læsere, inden vi tog afsted 🙂 Derudover hente bådcertifikater hos marinepolitiet og betale de sidste havnepenge på havnekontoret.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Goodbye Mindelo

Cap Verde-øerne har sin egen valuta, escudos, og efter at have været på markedet og supermarkedet, hvor der også var begrænset udvalg (kødudvalget bød på en hel høne eller kanin og et par skiver oksefilet), så havde vi stadig penge til overs, som vi brugte på at købe store lækre is samt en kop kaffe. Herefter smed vi fortøjningerne, og tøffede over i køen til dieseltanken, for at få fyldt vores båd op med brændstof.

Julepynt var der ikke mangel på - hverken ude eller inde
Julepynt var der ikke mangel på – hverken ude eller inde

Derefter gik det atter løs: vi skulle afsted på den helt store tur, som vi havde forberedt os så meget på. Vi havde snakket med hinanden om, hvad vi forventede og her er nogle af bemærkningerne:

• “Det bliver rigtig mange dage uden at se land!”
  • “Jeg kommer nok til at kede mig på et tidspunkt”
  • “Der bliver store, lange bølger – det bliver nok lidt hårdt!”
  • “Båden bliver meget beskidt”
  • “Jeg tror, vi glæder os rigtig meget til at komme i land efter så mange dage!”

Der er flere, som har spurgt om turen levede op til vores forventninger. Generelt må vi sige at turen var langt bedre inden vores forventninger, og vi er bestemt ikke skræmt og har alle fire mod på mere sejlads

Frokost på Atlanten

Vi tøffede afsted for motor om eftermiddagen d. 2. december. Fire-fem andre både tog også afsted samme dag, så der var en masse både at holde øje med på AIS’en, men der gik ikke mere end 12 timer, så var der kun én båd at se, og efter yderligere 12 timer var vi bare os selv 🙂 Sidenhen har vi set et lastskib, krydstogtskib eller sejlskib af og til – men i meget begrænset omfang. Atlanterhavet er virkelig stort! Vi har sidenhen fundet ud af, at ca. 6000 sejlbåde krydser Atlanten hvert år – dette gælder dog begge veje – så vi har ikke været helt alene derude!

Farvel til Cap Verde! Det er tåget pga. sand fra sahara

Jakob, Mai og jeg fik monteret søsygeplaster den første dag, og efter aftensmaden gik folk til ro for at sove og slappe af. Som altid var vi alle meget trætte de første dage – det tager lidt tid for kroppen at vænne sig til konstant at være i bevægelse. Jakob lå igen på førstepladsen mht. flest antal timer i køjen de første fire døgn: vi så faktisk kun Jakob til måltiderne og på vagten, og en enkelt gang måtte Jakob ofre til Kong Neptun. Det blev meget bedre sidenhen, og Atlanterhavet har måtte klare sig uden yderligere ofringer siden 🙂

Der hænges tøj op

Overordnet set vil jeg sige at vi havde en kanon god tur over det store ocean: god stemning, selv når der var lidt vind og vi ikke kom så langt, god forplejning, god succes med fiskeri og masser af sol (næsten for meget sol, så vi blev stegt). Man kan sige, at vi fik en slags hverdag i de 17 dage vi var afsted:

Jakob og Martin ordner storsejl

Vi kørte vagtplan fire timer om dagen to gange om dagen og resten med tre timers vagter, så på den måde lykkedes det os at rotere, så man havde vagter på forskellig tider af døgnet. I løbet af formiddagen begyndte folk at vågne generelt, og halvdelen af morgenerne spiste vi morgenmad sammen, eller så spiste man lidt for sig selv. Fx når jeg har haft kl. 2-5-vagten, så sover jeg snildt til kl. 11 om formiddagen og så har de andre spist morgenmad 🙂 I starten af turen bestod morgenmaden af müsli/havregryn med UHT-mælk (og frugt så længe vi havde det) eller UHT-mini-jogurt (med sukkerindhold svarende til en pose Haribo-vingummier), men senere på turen blev vi trætte af mælken som kunne blive sur pga. vores “søsyge-ramte” køleskab og så var vi mere interesserede i rester af risengrød, hjemmebagte boller med smør/ost/marmelade/nutella eller havregrød. Herefter kunne vi sidde lidt for os selv, fx læse en bog for sig, hækle eller vi kunne lave en lille leg, som Mai havde forberedt inden turen, flette julestjerner, man kunne tage en lille lur på i cockpittet, spille lidt klaver eller tage en never-ending opvask i køkkenet.

Vi leger vanillekranseleg

Vi kunne også bare sidde og dase i cockpittet, mens vi hørte musik (efter Jakob er påmønstret har vi hørt Povl Krebs en del), eller se film. Det var mest, når det var blevet mørkt, eller i skumringen at der blev fyret op under “Bio under åben himmel”. Vi så alt fra “Mænd & Høns” (den film behøver jeg bestemt ikke at se igen!), afsnit af komedieserien “Klovn” og “Good Will Hunting”.

Bio under åben himmel - computeren står ved nedgangen til salonen
Bio under åben himmel – computeren står ved nedgangen til salonen

Endelig havde vi også nogle faste holdepunkter hver dag:  Mai havde fået en chokoladejulekalender (med små Snickers, Caramelo, Mars-chokolader mv.) fra sin mor, da hun var på besøg på Tenerife, og Martin havde fået den ide, at vi skulle lave det til en fælles julekalenderleg. Legen gik ud på, at den som gættede på hvad dagens indhold i kalenderen var, ville få chokoladen. Fx gættede Martin Bounty, Snickers  og Dove tre dage i træk, og han fik så gevinsten alle tre dage.

Mais chokoladejulekalender

Til advent fik vi risengrød, en af dagene lavet i “høkasse” aka. Martins og min dyne og der blev åbnet adventsgaver fra Kristine og fra mig af til Martin.

Mai hækler

Derudover havde vi fået et godt tip fra Nordkaperen, da vi mødte dem på Tenerife. De havde nemlig højtlæsning hver dag, mens de sejlede, og det synes vi var en kanon ide. Den bog de læste højt fra var “Jorden rundt med Nordkaperen” af Carl Nielsen, som er den tidligere ejer af Nordkaperen før Troels Kløvedal. Carl Nielsen sejlede jorden rundt i 1946-48, så det er meget interessant fx at læse om hvordan man skulle undgå minerne i Nordsøen, som var lagt ud i forbindelse med krigen! Vi skiftedes til at læse højt, et kapitel hver dag, og det passede akkurat med vores 17 dages sejlads. Indtil jeg havde hørt om denne verdensomsejlende dansker var Carl Nielsen i mine øjne en meget kendt og anerkendt dansk komponist, som har skrevet diverse klassiske stykker for bl.a. orkester, fløjte og klaver. Denne Carl Nielsen har desuden 150-års jubilæum i år. Men så fik både jeg og den øvrige besætning udvidet vores horisont 🙂

Martin læser højt fra Carl Nielsen "Jorden rundt med Nordkaperen"
Martin læser højt fra Carl Nielsen “Jorden rundt med Nordkaperen”

Vores frokost kunne bestå af rester fra dagen før, fiskefrikadeller hvis vi havde fanget fisk, tun på dåse, leverpostej på dåse, tomat-madder (så længe vi havde tomater), æggemadder, æggekage hvis vi var heldige og ellers hvad vi lige havde.

Fiskefrikadeller, kålsalat og rester af spaghetti-kødsovs

Til aftensmad spiste vi fisk, hvis vi havde fanget noget: guldmakrel i tomat/flødesovs, dorado i hvidlig/chili-sovs, mahi mahi paneret med rasp, gratineret dolphin – det er lækkert med forskellige fiskeretter, så man ikke bliver træt af fisk for hurtigt.

Martin og Jakob med guldmakrel
Mai kysser en dorado
Martins og Jakobs kæmpe mahi mahi

…. den opmærksomme læser har måske bemærket, at ovenstående billeder faktisk er samme type fisk!? Kært barn har mange navne: guldmakrel = dorado = mahi mahi = dolphin. 🙂 Vi må alle sammen sige, at vi synes det er en virkelig lækker fisk med mange forskellige muligheder.

Ellers fik vi sammenkogte retter: mit henkogte kød hjemmefra var især i høj kurs. Det ser ikke umiddelbart appetitligt ud, men der var utrolig meget smag i kødet og det var virkelig mørt! En god fond lå også omkring kødet, og Martin er blevet så begejstret for det, at han synes vi skal gøre når vi kommer hjem igen, bare for at få mere smag ud af hakket oksekød  … vi får se 🙂 Jeg havde lavet henkogt kød af hakket oksekød, hakket svinekød, hakket kyllingekød, kyllingbryst i tern, mørbrød i tern, bacon og koteletter i tern. Det var super lækkert og hurtigt til at tilberede diverse gryderetter, fordi kødet jo er færdiglavet.

Der hakkes grøntsager i cockpit

Vores tidligere gast Iris havde været så energisk at lave store mængder tørret kød og grøntsager til os hjemmefra, inden vi tog afsted fra Danmark. Ved at tørre fødevarerne reduceres vægten med en stor procentdel, og så fylder det ingenting – og det er virkelig godt på en båd! Det fungerer således, at kød (vi havde hakket oksekød) skal ligge i blød i vand ca. 8 timer inden brug, og grøntsager ca. 4 timer. Udvalget af grøntsager var stort: løg, squash, porrer, champignoner og gulerødder. Grøntsagerne er skåret ud i mundrette bidder, så det er rimelig hurtigt at lave en gryderet, når de først var “blødt op”!

Det blomstrede tæppe kom op som ekstra solsejl

Så forplejning herunder kager og snack har vi ikke manglet – hvis nogle skulle være i tvivl om det:) Jakob har tabt sig et par kilo, da han ikke havde så meget sult som os andre pga. lidt søsyge. Vi tre andre er i samme “stand”, som da vi forlod Cap Verde.